
Dit is een verhaal over mijn landschapsfotografie en muziek. En hoe ze onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Het is ergens in 2004. Ik zet mijn eerste stappen als natuur- en landschapsfotograaf. Nog onwetend en blanco ga ik op pad. Wat ik al wel wist is dat ik er vroeg en laat bij moest zijn. Het waren mijn eerste ‘ontdekkingsreizen’. Vol energie, lerend en nieuwsgierig. Ik ervoer voor de eerste keer ook wat landschapsfotografie met je doet. De innerlijke rust en de verrijking die je krijgt door in de natuur te zijn. Het was een tijd waarin iedere stap die ik zette als de eerste voelde. Ik zag de wereld om me heen ineens op een hele andere manier. Alles leek nieuw. Als ik die eerste foto’s nu weer zie, reis ik terug in de tijd en komt dat gevoel van toen weer terug.
Maar er iets iets wat dat gevoel nog veel sterker maakt. En dat zijn niet de foto’s van toen. Het is muziek. Die begintijd is voor mij altijd verbonden met de muziek waar ik toen naar luisterde. Soms voor het eerst. Die momenten zullen voor mij bijvoorbeeld altijd verbonden zijn met het album ‘Come away with me’ van Norah Jones. Ik draaide het grijs in de auto. Als ik nu luister naar ‘Nightingale’ brengt me dat direct terug naar momenten van toen. Ik voel de sfeer weer en als ik mijn ogen sluit, zie ik alles van die momenten weer voor me. Niet de foto’s. Maar het gevoel van een ochtend of avond. Of van een plek.
Vrijheid
In die tijd ervoer ik ook een heel nieuw gevoel van vrijheid. Van je eigen weg gaan. Nummers als ‘Africa’ van Toto of ‘Morning has broken’ van Cat Stevens zullen dat gevoel voor altijd voor me vasthouden. En zo zijn er nog zoveel. ‘Sailing’ van Christopher Cross is een nummer wat mijn hele muzikale leven al deel van me is. Ik luister hier al zolang naar als ik me kan heugen. Het heeft me door moeilijke momenten in mijn leven gesleept en de mooie momenten nog mooier gemaakt. En het hoort misschien wel bij iedere foto in mijn portfolio.
Er zijn ook muzieknummers die bepaalde momenten in mijn fotografische carrière markeren. ‘Now we are free’ van Lisa Gerrard (uit de film ‘Gladiator’) zal voor mij altijd horen bij het moment dat ik voor het eerst een contract aangeboden kreeg van een beeldbank (iets wat in die tijd nog een big-deal was!). Het was ook de tijd dat ik ontslag nam en verder ging als fulltime landschapsfotograaf.

Muziek is voor mij een essentieel onderdeel van hoe ik landschapsfotografie beleef. Muziek versterkt mijn verwachtingsvolle gevoel als ik de deur uit ga. Het brengt me onderweg ernaar toe in de stemming. En het emotioneert extra na een bijzonder en uniek moment. Maar muziek stimuleert ook mijn creativiteit en brengt me op ideeën. Het is alsof er altijd een onzichtbare plek voor is in mijn fototas. Een onderdeel van je apparatuur. Niet tastbaar, maar altijd aanwezig.
Vaak zit ik ’s ochtend voor dag en dauw in de auto, niet wetende of het echt mooi gaat worden. Soms weet ik nog niet eens waar ik naar toe ga. Als ik dan luister naar Peter Gabriels ‘The Book of Love” doet het er allemaal toch niet meer toe? De ochtend is hoe dan ook toch wel geslaagd!
Ook kan het me op de meest onverwachte momenten emotioneren. Het relativeert en zet de wereld voor me in perspectief. Dat zal voor velen van jullie heel herkenbaar zijn.
Mijn Spotify landschapsfotografie afspeellijst
Hoe dan ook, landschapsfotografie en muziek zijn voor mij altijd onlosmakelijk met elkaar verbonden. En ik heb een zeer brede muzieksmaak. Van klassiek, rock en pop tot dance. Maar als het om landschapsfotografie gaat, zal en moet het rustgevende muziek zijn. Muziek die past bij hoe ik de momenten beleef. Daarom deze Spotify afspeellijst met muziek waar ik veel naar luister. Muziek die voor mij verbindt aan mijn landschapsfotografie. Welke muziek verbindt jou met je foto’s?
Mijn Spotify ‘Landschapsfotografie en muziek‘ afspeellijst
Vind je dit artikel interessant? Deel het dan!
Leave a reply